Kansikuva

Kansikuva

sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

Fanaattinen ruoan punnitsija

Multa on kysytty, että pitääkö olla fanaattinen, että Fitfarmin valmennuksissa onnistuu. Vastasin, että kyllä rennommallakin otteella varmasti tuloksia tulee, mutta se 100% tulos tulee vain, jos ohjeita noudattaa täysin.

Mä olen fanaattinen ohjeiden noudattaja. Sain tällä viikolla ruokavalioon vaihtoehtoiseksi hiilarin lähteeksi Real-leivän ja annoskoko ei ole ihan kahta viipaletta leipää, joten murentelen vaa'an päällä leivästä palasia :-) Myönnän, että raejuustoa saattaa joskus mennä gramman enemmän tai vähemmän, puhumattakaan mehukeitosta, mitä on vaikea annostella just oikeaa määrää, kun joskus vaan lorahtaa vähän enemmän. Mutta todennäköisesti tulokset ei olisi kovin paljon paremmat, vaikka noi menisikin ihan aina grammalleen.

Ensimmäinen Real-ateria

Miksi olen fanaattinen? Maksan aika paljon siitä, että joku miettii mun ruokavalion grammalleen. En näe mitään järkeä siinä, että maksan siitä, mutta en noudattaisi tarkalleen. Jos grammoilla ei olisi väliä, olisi ohjeet todennäköisesti väljemmät. En halua pohtia missään vaiheessa dieettiä, että olisinko paremmassa kunnossa, jos olisin noudattanut ohjeita paremmin. Eiköhän elämässä tule vielä sekin vaihe, kun en enää punnitse kaikkea ja ainahan on vapaasyöntipäivät, joita ehkä on joskus, viimeistään jouluna :-)

Koska haluan punnita kaiken, mulla on tietysti aina ja joka paikassa eväät mukana! Pari kertaa olen syönyt ravintolassa ruoan, jonka olen arvioinut listan perusteella olevan suht ok, näihin en ole edes pyytänyt erikseen valmentajalta lupaa, jos Mikko tätä luet, niin tässä nyt kuulet :-) Kyläreissuilla olen aina omien eväiden kanssa, kahviloissa olen kaivanut omat pähkinät ja patukan kahvin kaveriksi ja töissä on tietysti aina ne omat eväät.

Yhden pitkän työpäivän eväät, lounas salaatteineen, päivällinen ja välipala
Perjantaina olin Helsingissä ja olin pakannut onneksi hyvät eväät mukaan. Söin patukan lounaan tilalla menomatkalla ja kaverin kanssa kahvilassa kaivoin taas patukan ja pähkinät esiin. Oli tehnyt Frozzypackiin itselleni salaatin evääksi. Frozzypackin kansi on kylmävaraaja, joka laitetaan pakastimeen ennen käyttöä, se pitää ruoan 7 tuntia viileänä. Mä tein salaatin aamulla 9 aikoihin ja kuudelta se oli vielä selkeästi viileä. Todella näppärä pitemmillä reissuilla, missä ei saa ruokaa välillä kylmään, kylmälaukkuakaan ei viitsi aina mukana raahata, vaikka mulla semmoinen pieni onkin.

Evässalaatti, seassa Realia
Olin onneksi pakannut extra-patukoita matkaan mukaan. Meidän juna nimittäin seisahtui jo aika alkumatkasta, kun joku suunnitteli hyppäävänsä junan alle lähellä Purolaa. Kaikean kaikkiaan juna oli paikoillaan melkein kaksi tuntia ennen kuin tilanne päättyi "onnellisesti" ja pääsimme jatkamaan matkaa. Söin siis vielä iltapalankin junassa, patukan ja pähkinöitä. Olisin pärjännyt toki kotiinkin asti, ruokailuväli olisi kyllä venynyt vähän yli 4 tuntiin, mikä on mulla se maksimiruokailuväli.

Kaikkien ei tarvitse olla fanaattisia ruoan punnitsijoita tai miettiä tarkkaan, mitä suuhunsa laittaa. Mulle tää on kuitenkin tällä hetkellä jotenkin ainoa vaihtoehto ja kun valmennuksessa olen, niin tietenkin haluan noudattaa ohjeita täysin. En itse koe tätä hankalaksi, mutta jonkin verran kyllä saan ihmettelyä ja vähän kritiikkiäkin siitä, että onko tässä mitään järkeä, onko tämä normaalia? On kysytty, että koska alan syömään taas normaalisti? Koen syöväni ihan normaalisti, toki punnaaminen ei ehkä sitä ole, mutta ruoka itsessään on ihan normaalia perusruokaa, terveellistä ja määrät on ihan runsaita. Vuosi sitten söin miten söin ja en todellakaan koe, että se olisi ollut normaalia, muuten en olisi ollut niin ylipainoinen. Kaikki ei sovi kaikille, mutta tää sopii mulle ja tällä jatketaan ainakin elokuulle 2014!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti