Kansikuva

Kansikuva

tiistai 11. maaliskuuta 2014

Jäinkö jyrän alle?

Olo on vähän sellainen, kun olisi jäänyt jonkun jyrän alle tai vähintään kaatunut polkupyörällä. Mut sillein ihan hyvällä tavalla :-)

Meillä oli sunnuntaina Annan vetämä toiminallinen treeni Wolfilla, viisi innokasta jumpaajaa. Aluksi lämmiteltiin keppien kanssa, tehtiin liikkuvuusharjoituksia ja sitten treenin pariin. Tehtiin koko treeni omaa kehonpainoa apuna käyttäen, lisäpainoja ei ollut. Tehtiin askelkyykkykävelyä, leikittiin mittarimatoja ja sammakoita, loikittiin :-) Kaikkee kivaa ja melkosen rankkaa! Noita tehtiin tiheeseen tahtiin pari kierrosta ja loppujumppaa vielä pari kierrosta. Loppujumpassa tehtiin 4 eri vatsalihasliikettä kelloa vastaan ja aina välissä 5 burbeeta eli yleisliikettä. Mä menin vikat burbeet sen verran vauhdilla alas, että polvet on ihan ruvella ja kyynärpäissäkin pienet nirhaumat :-)

Jalat ei ole kuitenkaan ihan niin kipeät kun viimeksi Annan treenin jälkeen, oon tässä välissä vähän treenaillut jalkoja muutenkin, viimeksihän olin suunnilleen vaan maannut sohvalla edeltävät pari viikkoa. Tykkään noista treeneistä kyllä ihan superpaljon, on tosi rankkoja mulle, mutta ehkä just siksi niin mahtavia!

Eilen kävin osteopaatti Marko Panulla kolmannen kerran. Jumit on kevyesti helpottaneet, oon nukkunut jo useamman yön suht hyvin. Herään kyllä aamusella siihen, että kättä särkee, mutta saan unen päästä kiinni. Osteopaatti oli edelleen sitä mieltä, että olkapäässä ei varsinaisesti ole vikaa, eikä mun tarvitse sitä isommin treeneissäkään varoa. Kiertäjäkalvosinta kannattaa kyllä lämmitellä hyvin ja sain myös ohjeita, miten venytellä treenien yhteydessä/jälkeen.

Ensin möyhittiin lapoja ja olkapäitä, väänneltiin ja käänneltiin. Sitten tehtiin mua vähän pitemmäksi tai siltä ainakin tuntuu eli päätä väänneltiin joka suuntaan ja kaulaa venytettiin. Nyt onkin kaulan lihakset/jänteet jännällä tavalla kipeät. Erityisen paljon sattuu, kun vetää housuja jalkaan, mut enköhän mä tästäkin selvii :-)

Sit koitettiin avata taas tota lapaa parillakin eri tavalla, mut ei se vaan aukee. Osteopaatti sanoi, että tosi tiukka on toi ranka ja yläselän lihakset. Lukkoa avatessa vedetään aina ensin keuhkot täyteen ilmaan ja sitten puhalletaan kaikki ulos. Normaalisti tuo keuhkojen täyttäminen tuntuu myös tuolla selässä, mutta mulla ei kuulema tunnu yhtään, mikään ei liiku, niin jumissa paikat on. Varattiin vielä yksi aika, meen ens viikon torstaina seuraavan kerran ja toivottavasti sillon jo alkaisi paikat aukeemaan!

Treenata saan ihan normaalisti, mutta vähän kevyemmin niitä lihasryhmiä, mitä en oo nyt tehnyt ollenkaan. Oma valmentaja Mikko otti multa vielä maastavedon ja takakyykyt pois siihen asti, kunnes jumit on auki ja muutenkin pitäisi selkää tehdä vähän kevyemmin. Kevyet treenit ei oo ominta mua, mutta pitää opetella!

Torstaina mulla on pitkästä aikaa pt-treeni ja vielä vähän aprikoin, että mitä treenattaisiin. Todennäköisesti pitkästä aikaa takareisiä ja semmonen kiva hyppyripeppu voisi olla tavoitteena :-) Kun en pysty ihan täysillä yläkroppaa tekemään, niin en halua pt-treeniäkään kevyempään treeniin uhrata. Rakennetaan siis välillä vähän niitä jalkojakin, vähän olin toivonut, että katsottaisiin pitkästä aikaa mun kyykkytekniikkaa, mutta se jää siis tällä kertaa väliin. Mut kivaa tehdä taas jalkoja, kun en oo niitä yli puoleen vuoteen pt-treeneissä tehnyt, melkosen jännää :-)


Mut siis vasta torstaina. Huomenna meen tekemään kevyesti sitä selkää, pitää koittaa oikein kunnolla venyttää noita lapoja taljassa. Nautiskella jokaisesta toistosta!

Mut haastettiin tänään mukaan liikuntaseikkailuun :-) Mun 3-luokkalaiset tytöt osallistuu koulussa sellaiseen ja saivat myös kortit, millä haastaa aikuinen mukaan liikkumaan. Tytöt liikkuu itse paljon, kun treenaavat 3 kertaa viikossa cheerleadingiä ja sen lisäksi liikkuvat paljon myös vapaa-aikana. Mut kyllä mulla pitäisi ihan hyvät mahkut olla :-)


Nyt lähden seikkailemaan karvakorvan kanssa, niin saan tohon rasteja, jokaisesta 10 minuutista liikuntaa saa yhden rastin!

lauantai 8. maaliskuuta 2014

Viikon kuulumiset, vaivoja, reissua, treeniä ja kuvia

Niin se on taas viikko lopuillaan ja kaikenlaista on tähän viikkoon taas mahtunutkin.

Maanantaina kävin heti aamusta ostepaatti Marko Panun luona. Lapaa ja olkapäätä taas käsiteltiin, sain olkapäähän hoitoa jännällä ultraäänilaitteella, mikä oli kuulema alunperin suunniteltu rikkomaan munuaiskiviä, apua :-) Kuulosti kivuliaalta! No, laitetta oli vähän kehitelty, ajatus oli kuitenkin rikkoa sitä tulehdusta, kiihdyttää alueen aineenvaihduntaa. Osteopaatti epäili, että tulehdus ei olisi kovin paha, koska en isommin kivusta kiljunut. Selän yläosassa on kuulema ranka todella jäykkä ja se lukko tuolla lavan seudulla on ja pysyy, vaikka taas koitettiin sitä avata. Tulevana maanantaina menen vielä uudestaan ja koitetaan tuota lukkoa avata, siitä saattaa johtua tuo hermosärky kädessä, jos on joku hermo sopivasti jossain pinteessä.

Eli edelleen kättä särkee, mutta semmonen fiilis on, että vähän olisi helpottamaan päin! Olen tällä viikolla nukkunut pari ihan hyvää yötäkin, mikä on todella positiivista, kun reilu neljä viikkoa on mennyt todella huonoilla ja lyhyillä yöunilla! Iltaa kohden särky yleensä aina helpottaa ja illalla otan tulehduskipulääkkeen, mistä aloitin keskiviikkona toisen viikon, kun ei viikon kuuri tehnyt mitään, voi olla ettei tulehdus ole edes se pääsyy särkyyn ja toinenkaan viikko ei isompaa muutosta tee.

Tiistaina lähdin Kille "Killeri" Kujalan kanssa Vaasaan kaveria moikkaamaan. Killerillä oli sopivasti sinne menoa ja mä pääsin kaverin kanssa lörpöttelemään pitkästä aikaa! Olin yötä Omenahotellissa ja nautin puhtaista lakanoista ja simppeleistä eväistä :-) Matkat meni mukavasti jutellen, Kille on fiksu kaveri :-)

Tää oli mun iltapala, herkuttelin pensasmustikoilla, kotona ei raaski noita ostaa.
Hotelleissa on yleensä hyvät peilit ja pakkohan se oli ottaa kuvia jaloista, kun oon sitäkin alkanut murehtimaan, että katooko niistäkin lihat, kun niidenkin treenit on viimeisten parin viikon aikana jääneet vähiin.

Vähän semmonen mörssärifiilis tästä taas tulee, mut hei, onpahan lihasta :-) Ja Zero Pointsin kompressiosukat <3
Torstaina kävin taas Jämsässä koulussa, ensin suunniteltiin toukokuussa pidettävää lasten luontoleirikoulua. Järjestetään muutamalle koululuokalle 24 tuntia kestävä yöleirikoulu, nukutaan maastossa ja touhutaan kaikkea luonnossa. Suunnittelun jälkeen oli vielä meidän osuuskunnan hallituksen kokous, olin siinä vaiheessa jo niin väsynyt etten tainnut montaa sanaa sanoa, mutta mukana kuitenkin.

Tirpat oli vihdoin laittaneet joululahjaksi saamansa julisteet seinälle. Niitä oli vähän tuunattukin :-D

Varpun juliste :-)

Vuokon juliste :-)

Eilen kävin pitkästä aikaa salilla! Olin ihan innosta piukeena ja laitoin tyytyväisenä torstaina treenikamppeet valmiiksi. Jauheiden pullottaminen ei oo mun suosikkipuuhaa, niin monesta purkista pitää treeniin liittyvät juomat koostaa, mutta torstaina sekin oli kivaa :-)

Mulla oli ensin ihan aamusta tapaaminen mun valmentajan kanssa, mutta ei päästy alkua pitemmälle, kun hänen oli pakko poistua paikalta. Meninkin sitten pitkästä aikaa ihan aamusta treenaamaan ja kylläpä olikin ysin jälkeen Wolfilla hiljaista. Sain tehtyä hyvän etureisi-pakara-pohje-vatsa-treenin, aloittelin etukyykyllä suht kevyesti, mutta vähitellen tahti kiihtyi ja lopputreenin teinkin suht kovalla teholla, niin siinä aina käy, vaikka suunnittelisikin kevyttä treeniä :-)

Kävin iltapäivästä sitten uudestaan Fitfarmin toimistolla valmentajan juttusilla. Puoli tuntia meni siivillä ja mitään muutoksia ei mihinkään tehty :-) Ajatus oli, että katseltaisiin olkapäätreeni vähän uusiksi. Mutta kun ei oo nyt oikein selvää, että missä vika ja mikä auttaa ja mikä pahentaa? Kyselen nyt vähän maanantaina osteopaatin mielipidettä, että miten kannattaisi mennä tästä eteenpäin ja sitten mietitään mahdollisesti kuviot uusiksi. Ja jos en pääse kunnolla treenaamaan, niin vähennetään vielä vähän ruokaakin. Onni on oma valmentaja :-)

Tänään kävin testaamassa käsitreeniä, tein ojentajia ja hauista. Vähän joutui treenipainoja vähentämään, kun en oo käsiä treenannut yli viiteen viikkoon. Ihan hyvältä treeni tuntui, vähän tuntui ranteessa ja kyynärvarressa ja treenin jälkeen lapakin tuntui aika jumiselta. Kevyttä särkyä kädessä on koko ajan, mutta ei se menoa haittaa. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kunhan saan yöni nukuttua, niin päivällä tämä kyllä menee. Mutta tietenkään en halua tehdä mitään sellaista, mikä teettää lisää ongelmia. Olkapää on kompleksinen ja herkkä kapistus.

Eilen vihdoin testasin niitä mun vanhoja vaatteita, mistä viikko sitten kirjoitin. Aika paljon olisi kasvun varaan, mutta taidan laittaa pois, enkä jättää varmuuden vuoksi kaappiin! Kyllä tämä sellainen elämäntapa on, että en tästä enää luovu! Mutta laitetaanpa kuvaa :-)


Farkkucaprit parin vuoden takaa, on tosi muodikkaat, kun roikkuvat tuolla alhaalla. Vai onko semmoset enää muotia? Puserokin on hieman reiluhko ;-) Käytin tuommosta mustaa alussa treenipaitana.

Tän sisään mahtuisi pari muutakin :-) Mun entinen lempikolttu!
Huomenna olisi tiedossa taas Annan järkkäämä toiminnallinen treeni. Ollaan Wolfin kuivissa ja lämpimissä olosuhteissa ja tiedossa on varmaan taas jotain kivaa rääkkiä :-) Anna on ystävällisesti suunnitellut jalkapainotteisen treenin, mä oon vakkari(hullu)asiakas ja muutkin pääsee siten kärsimään :-) Viimeksi tehtiin hirveenhirveen paljon askelkyykkykävelyä, monin eri tavoin, loikittiin ja mentiin kääpiökävelyä ja oli kyllä monta päivää reidet kipeet! Annan kanssa tehdään myös aina liikkuvuutta lisääviä harjoituksia, lämmitellään kepin kanssa ja venytellään lopussa kevyesti. Tykkään tosi paljon, kivaa vaihtelua peruspunttitreenille.


Näihin tunnelmiin, ihanaa sunnuntaita ja alkavaa viikkoa kaikille! Pysykää positiivisina :-)

lauantai 1. maaliskuuta 2014

Voihan supraspinatus!

Aina ei kaikki mee ihan suunnitelmien mukaan. Nyt mennään sitä vaihetta, kun mun pitäisi tahkota kovaa lisää lihaa ja erityisesti tuonne olkapäihin! Nyt on kuitenkin niin, että viimeisen kuntotsekin jälkeen en ole tehnyt ainuttakaan olkapäätreeniä, yläkropalle vain yhden selkätreenin ja senkin tällä viikolla. Neljän viikon saldo on muutama jalkatreeni ja yksi toiminnallinen treeni.

Tällä viikolla oli tarkoitus käydä treeniohjelma läpi eli tehdä kaikki viisi treeniä. Viikonlopun jäljiltä käsi tuntui suht ok:lta, öisin vähän särkyä, mikä aina iltaa kohden helpotti. Sunnuntain toiminnallinen treeni oli jalkapainotteinen, mutta tein muutaman punnerruksenkin ja ei sattunut mihinkään.

Maanantaina kävin sitten tekemässä aika kevyen selkätreenin. Tein kaikki liikkeet, mutta kevyemmillä painoilla, hyvää tekniikkaa noudattaen ja en mennyt sarjoissa ihan loppuun asti. Tarkoitus oli lähinnä kuulostella, että sattuuko mihinkään, tuntuuko pahalta? Maveakin tein vain pari sarjaa ja taisi olla vain joku 70-80 kg tangossa rautaa. Versat piti ottaa aika pian ylä- ja alataljassa mukaan, kun ei oikean käden sormissa ole nyt oikein puristusvoimaa. Ongelmia tuotti myös treenipäiväkirjan täyttäminen, kirjoittaminen on nimittäin vähän hankalaa tällä hetkellä, myös läppärillä.

Hyvältähän se treeni tuntui, ei sattunut mihinkään ja olin treenin jälkeen oikein toiveikas. Ehkä tää tästä alkaa nyt helpottamaan ja pääsen kunnolla treenaamaan?

Tiistaina oli sen verran ohjelmaa omien hiihtolomalaisten kanssa, että en mennyt salille, keskiviikkona oli tarkoitus mennä kokeilemaan rinta, hauis & ojentajat -treeniä. Heräsin kuitenkin yöllä siihen, että kättä särki tosi paljon. Olen viimeisen neljän viikon aikana herännyt ihan joka yö siihen särkyyn, mutta tuo tiistaiyön särky oli niin voimakasta, että en enää saanut missään asennossa uudestaan unta. Tulin viiden jälkeen sohvalle pyörimään, että mies saa nukkua rauhassa.

Mä en ollut lääkärillä käynyt, kun ajattelin, että pärjään kivun kanssa ja kuntoutan vaan tuota olkapäätä/kättä hierojan ja osteopaatin kanssa. Keskiviikkona kuitenkin tajusin, että mä en enää pärjää tuon säryn kanssa, illalla ahdistaa mennä nukkumaan, kun tietää, että yöllä herää taas särkyyn :-( Ja kun ei mitään helpotusta ollut näkyvissä, päinvastoin.

Varasin sitten ajan Koskiklinikalta, missä toimii myös Sporttiklinikka. Katsoin ensin Sporttiklinikan lääkärit ja huomasin, että parilla lääkärillä oli myös päivystysaikoja. Tällä hetkellä ei hirveesti ole ylimääräistä rahaa, joten koitin päästä mahdollisimman halvalla. Yritin myös ensin ihan terveyskeskuksen omalääkärille, mutta yhdelläkään lääkärillä ei ollut vapaita aikoja ja ainut vaihtoehto olisi ollut mennä jonottamaan sairaanhoitajalle ja hän olisi ensin arvioinut tarvitsenko lääkäriä ja sitten katsonut, että olisiko jollain lääkärillä joku rako, mihin olisin mahtunut. Tossa oli niin monta ehkää, että päätin mielummin luopua jostain pt-treenistä ja mennä tuonne Koskiklinikalle.

Sainkin ajan heti aamupäivälle ja eipä siinä mennyt kun 15 minuuttia ja olin jo lääkäristä ulkona. Lääkäri oli hieman vanhempi ja tärisevä, mutta vakuutti kyllä mut ammattitaidollaan. Aikani nostelin käsiä ja diagnoosi oli selvä. Kiertäjäkalvosimen tulehdus ja nimenomaan supraspinatus-lihaksen. Supraspinatus on lihas, joka loitontaa kättä vartalosta eli mulla sattuu olkapäähän, kun nostan kättä joko sivusuunnassa tai eteen. Sain tulehduskipulääkekuurin, vahva lääke, jota otetaan vain yksi päivässä ja mä otan sen illalla, että auttaisi yösärkyyn. Tuota otan viikon kuurin ja jos ei ala helpottamaan, niin toinen viikko vielä. Lisäksi Voltaren forte -geeliä 3 krt/vrk. Lisäksi treenitaukoa pari viikkoa.

Nyt oon kolmena iltana tabun ottanut ja ei oo kyllä ollut mitään isompaa vaikutusta. Niin kovaa särkyä ei ole ollut kun sillon ti-ke yönä, mutta joka yö herään siihen, että kättä särkee. Ja särky jatkuu koko päivän, etenkin jos on enemmän paikoillaan. Suurimman osan ajasta ajattelen vaan sitä, että särkee, sattuu, hieron toisella kädellä olkapäätä, puristan kättä nyrkkiin ja ojentelen sormiani.

En sitten mennyt tällä viikolla tekemään niitä jalkojakaan. Haluun vaan, että tää särky menee pois. En halua tehdä mitään, mikä lisäisi sitä, pidentäisi toipumista yhtään.

Maanantaina mulla on aika osteopaatille ja kyllä mä kovasti toivon, että hän osaisi tehdä jotain, mikä veisi särkyä pois. Jos tuolla on rangassa on se lukko, niin saisi sen auki ja se helpottaisi. Tai jotain muuta, ihan mitä vaan. Ens viikolla on myös tapaaminen mun valmentajan kanssa, joudutaan varmaan vähän tekemään muutoksia mun olkapäätreeniin, tää ei nimittäin saa kovin usein toistua, muuten menee olkapää kokonaan rikki! Jokainen tulehdus rappeuttaa niitä jänteitä ja joku kaunis päivä se kiertäjäkalvosin voi vaan revetä ja sitä mä en halua! Nyt siis tehokasta, mutta olkapääystävällisempää treeniä, enemmän kiertäjien lämmittelyä ennen treeniä ja todennäköisesti varaan ajan meidän yhdeltä pt:ltä, joka on myös fysioterapeutti/urheiluhieroja ja hänen kanssaan vielä käydään treeni kunnolla läpi.

Löysin tänään jätesäkillisen mulle aaaivan liian isoja vaatteita, oli paitaa kokoa 52-56 ja parit housutkin, ei tosin noin isot. Nythän siis menee paidoissa mallista riippuen 38-40 eli muutaman koon olen pienentynyt. Valkkasin pari vaatetta, mitkä aion pukea tänään/huomenna päälleni ja mies saa ottaa parit kuvat. Laitan ne ehdottomasti sitten myös tänne teidän iloksi :-)

Ostin kaverilta kasan munia, heti ei tarvii kaupasta ostaa :-)

Vapriikista löytyi iso rengas, ei kaatunut

Sain kaverilta myös paljon marjoja, tässä iltapalarahkan kaveriksi menossa puna-, viher- ja mustaherukoita sekä mulle ihan uusia sakatoon-marjoja.

Treeni-iloa teille, joilla treenit kulkee! Meille, joilla ei kulje, keksitään jotain muuta kivaa ja nautitaan sitten senkin edestä, kun taas salille raudan pariin päästään! Eipä ne sieltä mihinkään katoa!

lauantai 22. helmikuuta 2014

Osteopaatti-reissua ja ruokavaliosta lipsumista...

Pitää keksiä tässä vähän jotain oheistoimintaa, kun tulee tuo jääkiekon pronssimatsi telkkarista :-) En oo mikään intohimoinen penkkiurheilija tai lätkäfani, mutta melko paljon on tullut näitä Olympialaisia katsottua. Tullut katseltua semmosia lajeja, mistä en oo aiemmin tiennytkään, mitään niistä ymmärrä, mutta ihan viihdyttäviä on olleet.

Käden suhteen ei oo mitään isompaa kerrottavaa. Kävin torstaina osteopaatilla ja oli ihan hyvä käynti. Aika tarkasti aluksi kyseli oireista ja muutenkin taustasta. Sitten vähän vaatetta pois ja olkapään tutkimista. Ensin katsoi ja tunnusteli lihaksia, sitten jännästi testaili, että miten energiat kulkee :-) Hirveesti en tosta osteopatiasta tiedä, joten en osaa sen tarkemmin tosta kertoa.

Osittain hoito oli hieronnan tapaista eli vähän lihasta murjottiin, mutta myös väänneltiin kättä vähän sinne sun tänne. Välillä vähän sattui, mutta kovin kivuliasta ei ollut.

No mitä sieltä löytyi? Oli sitä mieltä, että suurin ongelma on olkapään kireä takakapseli eli ei niinkään kiertäjäkalvosin, mikä on aiemmin vaivannut. Tuohon kireyteen auttaa ihan venyttely, mutta se on hidasta. Sanoi, että jos joka päivä venytän sitä pari kertaa, niin kahden kuukauden kuluttua saattaa olla pientä parannusta tapahtunut. Hidasta puuhaa siis.

Jos oikein ymmärsin, niin joku lukko tuolla lavan seudulla myös oli ja sitä yritettiin lopussa kolmeen kertaa avata, mutta ei auennut, vielä. Tuollainen fasettilukko voi aiheuttaa särkyä, mitä mulla on nyt kädessä ollut.

Ihmisen kroppa on kyllä ihmeellinen! Sitä voi pitkään olla yllättävän hyvässä kunnossa, vaikka ei liikkuisi juuri yhtään. Ja sitten, kun sitä liikkuu säännöllisesti, niin yllättäen onkin vaikka mitä vaivaa. Pitemmän päälle sitä varmasti jaksaa paremmin, kun liikkuu, vaikka välillä paikat vähän rikki onkin. Ja ihan varmasti sitä pystyy aika pitkälti itse vaikuttamaan siihen, että kuinka helposti ne paikat rikki menee!

Mun täytyy nyt ehkä tunnustaa itselleni sellainen tosiasia, että ikää alkaa olla. Niin, pakko se on myöntää, et en oo enää nuori :-) Kesällä tulee 40v mittariin ja ehkä se tarkoittaa sitä ettei voi repiä kropastaa ihan niin paljon irti, kun mitä on viime aikoina tullut tehtyä. Tai voi varmasti, mutta sitten sitä kehoa ihan oikeasti pitää myös kunnolla huoltaa! Ei riitä, että kerran kuukaudessa käy hieronnassa, vaikka olisi kuinka hyvä hieroja, pakko on tehdä muutakin!

Nyt pitäisi opetella ainakin se putkirullan käyttö, sillä sitä kehuvat kaikki. Lisäksi oikeanlaista venyttelyä ja varmasti semmosta vähän palauttavampaa liikuntaa.

Tällä viikolla olen treenannut tasan kerran, kävin alkuviikosta tekemässä takareidet ja hyvä treeni olikin! Kättä särkee aina tosi paljon aamulla ja sen kanssa ei viitsi salille lähteä. Iltaa kohden aina helpottaa. Torstain osteopaattikäsittelyn jälkeen ei ollut suotavaakaan heti salille lähteä, sain kyllä luvan treenata, mutta ei kädellä mitään tosi tiukkaa settiä ennen seuraavaa käyntiä, mikä onkin jo 3. maaliskuuta.

Huomenna olisi toiminnallista treeniä taas tiedossa. En oo ihan varma, että kuinka paljon pystyn tekemään, mutta sen näkee sitten huomenna. Ei oo tiedossa varmasti mitään omien rajojen yli menemistä, enemmän niiden rajojen etsimistä ja kokeilemista. Ihan hyvää tekee ehkä kokeilla semmonenkin treeni, missä ei pysty kaikkeensa antamaan, kai :-)

Tänään ylitin kyllä vähän rajoja. Oon ollut suorastaan fanaattinen ruokavalion noudattaja. Sen verran oon viime aikoina lepsuuntunut, että saattaa joskus sitä raejuustoa olla pari grammaa enemmänkin enkä ihan aina punnaa casheweitakaan, kun tiedän jo suunnilleen, että kuinka monta pähkinää 10 grammaa vetää. No mut, tänään sitten herkkuhimoissani päätin tehdä proteiinipannaria ja ohje ei ollut ihan suoraan mun ruokavaliosta. Ohje löytyy mm. täältä.

Pannulla paistettavaan pannariin tulee:


  • 1 kananmuna
  • 1 kananmunanvalkuainen
  • 1/2 dl proteiinijauhetta (mulla oli suklaan makuinen)
  • 1 banaani
Pistin ainekset sileäksi sauvasekottimella ja paistoin pannulla miniskiittisessä öljyssä ja tuli muuten aika hyvää! 

Pannari köllöttelee pannulla miedossa lämmössä

Tässä on jo vähän maisteltu, päällä Muksu vadelmaherkkua
Mullahan on välipalana joko proteiinipatukka + 10g casheweita tai Fastin Blockista tehty proteiinijuoma, mitä tosin todella harvoin juon. Saisin myös ottaa rahkan marjoilla. Tää pannarihan ei nyt ravintoarvoiltaan mikään kauheen paha harha-askel ole, mutta mulle kyllä aikamoinen. Onneksi oli edes hyvää :-)

Semmosia tähän lauantai-iltaan. Suomikin meni voittamaan pronssia lätkässä sopivasti eli hyvä Leijonat!!!


lauantai 15. helmikuuta 2014

Lihakset katoooooo

 Kuinkas monta päivää siitä on, kun kirjoitin ettei stressaa tää lepääminen ollenkaan? No, ei kovin montaa ja eihän tää nyt vieläkään stressaa, mutta kieltämättä treeni on enemmän mielessä nyt, kun kouluviikko on ohi. Huomisen varmaan vielä lepuuttelen, mutta maanantaina menen jonkun treenin tekemään. Vaikka sitten niitä jalkoja ettei ne ihan alta katoa!

Kyllä kieltämättä vähän on alkanut mietityttämään, että miten näiden viime kuukausien aikana kivasti kasvaneiden olkapäiden käy, jos tää treenitauko kovasti jatkuu? Parempaan suuntaan tää on ehkä mennyt ja ensi torstaina mulla on viimeistään se osteopaatti, toki toivon, että joku peruutusaika tulisi jo alkuviikosta. Tuskin hän ihmeparantaja on, mutta auttaa varmasti eteenpäin.

Se on selvä, että kun tää parantuu, niin jatkossa mun on oltava vielä tarkempi sen suhteen, että lämmittelen kiertäjät aina kunnolla ennen treeniä ja vähän täytyy miettiä sitäkin, että kestääkö olkapää joka viikko treeniä pt:n kanssa tai pitäisikö sen treenin olla vaan vähän erilainen? Koska kyllähän tää nyt selkeesti itseensä otti siitä, että viikon sisään oli ensin lauantaina olkapäätreeni pt-päivillä, sitten heti sunnuntaina olkapääpainotteinen toiminnallinen treeni ja vielä torstaina olkapäät Harrin kanssa, taisin vielä tehdä perjantaina rintatreenin, mikä myös käy jonkin verran olkapäihin.

Jalkatreeniä nyt sitten vaan, käsiäkin aion alkuviikosta kokeilla, ehkä jotain kevyttä selkätreeniäkin. Pitää nyt vaan kokeilla, että mitä pystyy tekemään ja tehdä tosi kevyesti. Olkapäät jätän kuitenkin toistaiseksi rauhaan, ainakin siihen torstaihin asti. Sen jälkeen mietin sitten uudet kuviot, kun saan jonkinlaisen tuomion.

Ruokavalioon tuli pientä muutosta tai oikeastaan aika suurtakin, kun hiilariaterialta lähti 20g hiilaria pois eli esim. riisiä söin aiemmin 70g ja nyt siis vain 50g, mikä on ihan hyvä annos sekin. Muuten kaikki pysyi ennallaan. Vähän toivoisin, että voisi muutama kilo kadota nyt tuon pienen muutoksen myötä, mut katsellaan, miten käy.

Mitään uusia kuvia ei ole, ei oo mitään kuvattavaa. Mut muistellaan vähän menneitä ja laitetaan pari kuvaa, mitkä motivoi mua :-)

Elokuussa tehty kooste ekasta pt-vuodesta

Kesä 2013

keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Lepo jatkuu

Täällä sitä edelleen otetaan iisisti. Reilu viikko sitten alkanut käsivaiva on edelleen päällä. Kättä särkee melkein 24/7 ja lapakin kiukuttelee etenkin autolla ajaessa ja sitä tulee tällä viikolla koulun vuoksi 200km/pv. Hermosärky on vähän vähentynyt, mutta etenkin yöllä se voimistuu ja aamulla on yleensä pahimmillaan. Liike tuntuu sitä vähentävän, mutta liikkeen suhteenkin on vähän ongelmia, kun käsi ei vaan toimi kunnolla. En välttämättä uskalla kantaa oikealla kädellä kahvimukia eli käsi on vähän voimaton, mutta enemmän ongelmia on sillon, kun rannetta pitää koukistaa, kännykän laittaminen ahtaaseen takin taskuun osoittautui eilen yllättävän vaikeaksi.

Laitoin maanantaina viestiä mun hieroja/fyssarille ja hän suositteli mulle käyntiä osteopaatin luona. Soitin sitten eilen aamulla hänen suosittelemalleen Marko Panulle, jolla sainkin sitten ajan jo tälle aamulle. Tänään ikävä kyllä aamulla tuli viesti, että hän on sairaana :-( Huomenna soitellaan uudesta ajasta, toivottavasti saan sen mahdollisimman pian, sillä vähän tää alkaa jo syödä naista!

Tämä viikko on koulun vuoksi lepoviikko, mutta eipä tässä oikein treenaamaankaan pysty. Sunnuntaina kävin tekemässä jalkoja, mutta vähän piti soveltaa treeniohjelmaa, kun en pysty käsiä apuna käyttämään. Pakarat ja etureidet on kyllä olleet kipeät eli perille se meni, vaikka kyykyt väliin jäikin!

Noin yleisesti fiilis on ihan hyvä! Muistan olleeni joskus vuosi sitten ihan rikki, kun satutin lonkankoukistajani. Syksyllä jo pelkkä lepopäivä oli yhtä tuskaa! Nyt olen useamman viikon mennyt parilla hassulla treenillä eikä tunnu missään! Mä olen siis kehittynyt muutenkin kun olkapäistä, hyvä minä!

Valmentajalle olen laittanut säännöllisesti väliaikatietoja. Tänään tuli vihreää valoa sille, että ruokavaliota muutetaan vähän, kun en nyt pysty treenaamaan, ruokaa on vähän turhan paljon sohvalla makoilua varten. Huomenna pitäisi tulla uusi ruokavalio, missä on vähemmän hiilaria. Sitten, kun treenit taas kulkee kunnolla, niin varmaan lisätään hiilareitakin!

Ruokavalio pitää hienosti. Useinhan nää sairastelut tekee ruokavalion noudattamisesta vaikeita. Kun fiilis on sairastamisen vuoksi huono, aika monen tekee mieli lohduttautua herkuttelulla. Tai ei koeta, että ruokavalion noudattaminen olisi niin tärkeää, kun ei treenata. Mun uusimpia ruokaherkkuja on pizza, minkä teen real-leivän päälle. Pistän siihen Pirkka chili- tai valkosipulitomaattimurskaa, tonnikalaa tai naudan jauhelihaa, sitten tomaattia, pizzamaustetta ja päälle raejuustoa. Hetkeksi mikroon ja pizza on valmis :-)

Pizzaa, namia!

torstai 6. helmikuuta 2014

Kehonhuolto? Mikä?

Mun piti tällä viikolla siirtyä käyttämään uutta treenipäiväkirjaa mun ihanan vanhan treenipäiväkirjan täytyttyä. Sain tuon elokuussa 2012 valmennuksen alettua ja aika kauan yksi päivyri kesti, mä en koskaan merkkaa siihen pt-treenejä, joten varmaan joku reilu 70 treeniä valmennuksen aikana. Vähän harmittaa ettei ole tullut laitettua noita ylös, siis treenien määriä, vaikka eipä sillä toisaalta niin väliä ole. Paljon niitä on kuitenkin ollut :-)

Vanha ja uusi
Treenit on nyt kuitenkin olleet vähän jäähyllä. Ensin mulla vaivasi toi selkä, mikä viime viikolla laitettiin kuntoon. Samalla hoidettiin myös se lavan alla oleva lihas, mikä vaikutti olkapäätreeneihin ja torstaina pt-treenissä vasen puoli olikin taas ihan hyvin menossa mukana, ihan viimeisissä toistoissa oli enää voimaeroa, joten käsittely auttoi, kuten pitikin!

No, parit treenit ehdin tuossa tehdä. Viikonloppuna alkoi sitten vuorostaan oikea lapa jumittamaan. Ensin vaan ihan kevyesti, mutta maanantaina, kun tein takareisitreenin jälkeen vatsoja, niin alkoi tuntumaan hermosärkyä, joka meni lavasta sormiin asti. Olin tutun kanssa kahvilla treenin jälkeen ja siinä istuessa huomasin, että sekä sormet että ojentaja "elää ihan omaan elämäänsä" eli väpättivät elohiiren tapaan, tosin sen näki. Iltaa kohden alkoi kättä särkemään ihan kunnolla ja yöllä en montaa tuntia nukkunut, kun käteen sattui niin paljon.

Laitoin sitten tiistaina päivällä Ristolle viestiä, että mikähän tää on ja mitähän tälle pitäisi tehdä? Suositteli pikaista käsittelyä, mutta kuten yleensä, hänellä oli päivät täynnä. Päivä meni kotona kärvistellen, en harkinnutkaan mitään treenejä, kun etenkin toi olkapään ja ojentajan alue oli jotenkin ihan tulessa. Yö meni taas sopivaa asentoa etsien, mutta keskiviikkona heräsin aamulla tekstariin, että iltapäivästä olisi peruutusaika!

Enpä muista semmosta käyntiä Ristolla, mikä ei olisi sattunut, mutta eilinen oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Ristohan on myös fysioterapeutti ja käynnit hänen luonaan ei ole pelkästään hierontaa vaan siellä joutuu vähän jumppaamaankin. Herra painaa koko painollaan pientä kohtaa kädessä ja samalla pitää punnertaa, tehdä vipunostoa tai jotain muuta mukavaa ja voin kertoa, että sattuu ihan älyttömästi! Onneks en juurikaan meikkiä käytä, sillä ton reissun jälkeen olisi ripsarit kyllä olleet jossain ihan muualla kun ripsissä!

Kun en noita lihaksia niin tunne, niin ihan tarkasti en osaa kertoa, että mikä nyt vaivasi, mutta lavan alue ja ojentaja taisi olla suurimmat syypäät. Hieronta ei mikään pikaparannus ollut, kättä särki edelleen koko yön ja aamunkin, nyt enemmän tuolta olkapään takaa ja meninkin tänään Ristolle, että sai laittaa kinesioteipit vielä tuonne olkapään taakse. Suurin särky johtuu varmaan ihan eilisestä käsittelystä, teipit pitää nyt olan paremmassa asennossa ja se edesauttaa paranemista! Toivottavasti, sillä tää 24/7 särky on aika hanurista!

Kivat jenkkakahvat ;-)
Tällekään ei mitään selkeetä syytä ollut. Ehkä kimpaantui torstain pt-treenistä? Ehkä nukuin jonkun yön huonossa asennossa? Ei voi tietää. Mutta sen taidan nyt tietää, että kehosta pitäisi alkaa pitämään parempaa huolta! Mä treenaan 5 krt/vk melko kovaa salilla, sen lisäksi usein vielä teen yhden toiminnallisen treenin, kovaa senkin. Venyttelen todella laiskasti, käyn hierojalla 3-4 vk välein. Opin viime kerralla toiminnallisessa treenissä hyviä liikkeitä treeniä edeltävään lämmittelyyn ja niitä olen nyt tehnyt, askel eteenpäin, samalla tulee vähän liikkuvuutta kroppaan!

Mutta enemmän pitää kehoa huoltaa. En oo enää nuori :-) Haluan treenata kovaa ja kehittyä, mutta en halua rikkoa itseäni! Ja haluan olla notkea ja liikkuva, en kankea. Vielä en oo sotasuunnitelmaa tehnyt, mutta joku pläni pitää tehdä ja alkaa sitä myös noudattamaan. Ristolle esitin toiveen jostain putkirullaustreenistä ja semmosta on ehkä tulossa. Olen jotenkin tosi huono katsomaan jostain Youtubesta videoita ja yhtä huono rullailemaan ilman mitään ohjetta. Nyt sain ohjeen, millä saan tätä rullailtua ja aion kokeilla, kunhan pahin särky helpottaa.

Ei siis ehkä treenejä enää tällä viikolla ja ens viikko meneekin taas koulussa. Valkku (Mikko, joka oli aika tiukkis eilen Puolen vuoden Superdieetissä :-)) oli samaa mieltä mun kanssa siitä, että ehdin treenata sittenkin, kun tää parantuu eli lepoa nyt vaan! Yllättäen tää lepääminen ei oo ollut ollenkaan vaikeaa, käsi on ollut niin kipeä ettei oo todellakaan tarvinnut edes miettiä, että mennäkkö treenaamaan vai ei!

Leivoin perheelle Runebergin torttuja

Mun herkku, pudding-kohokas, minkä päällä puddingilla maustettua rahkaa + casheweita

Vielä ihan pikaisesti viime viikon kuntotsekistä. Bull oli näkemäänsä kehitykseen oikein tyytyväinen! Jalat on edelleen hyvät, samoin takamus ja yläkroppa on kehittynyt hienosti. En kuulema tule olemaan lihattomin tyttö lavalla :-) Keskivartaloon lisää pitoa ja ainoa muutos, mikä nyt tehtiin, oli vatsalihasliikkeiden tuplaantuminen, mielihyvin otin ne vastaan! En tällä kertaa maininnutkaan sanaa dieetti, koska ajattelin olla urheilijamainen ja ottaa vastaan sen, että valmentaja sanoo :-) Sitten kyllä laitoin omalle valkulle jonkun meilin yhteydessä pientä napinaa tulleista kiloista ja pehmeydestä ja luvassa onkin jonkinlainen "puhdistus" vaellusviikon jälkeen. Jään innolla odottamaan :-)

It's me :-)
Muistakaa treenata ja levätä <3